For those who are interested in calligraphy arts, but don't speak Malaysian language may direct contact us for any inquiries! We have many other hand painted arts in our gallery with or without the calligraphic fusion. You are most welcome to LK arts! =)



TIPS SOLAT AWAL WAKTU

Tips Solat Awal Waktu
1) Paksakan diri utk solat awal waktu. Kalau kita tak solat awal waktu, denda kena solat sunat apa apa. Tapi kita kena disiplin tinggi la untuk ni. Kalau dah solat pun lewat, pastu tak denda pulak diri sendiri, memang susah la nak latih diri solat awal.
2) Kita adalah dgn sapa kita berkawan.Berkawan dgn kwn2 yg solat awal waktu..Kalau ada kawan kawan or family, ajak solat sekali secara berjemaah. Sebab kita selalunya akan lagi senang nak buat something bila kita buat ramai ramai kan?
3) Dalami ilmu agama bab solat, so kita akan selalu ingat nak solat dengan sempurna, salah satunya solat awal waktu. Bila dengar masuk waktu, itulah masa terbaik nak solat. Bagi analogy, beza org yang masuk lecture awal dengan orang yang masuk lecture lambat, kefahaman dan ilmu yang depa dapat mesti tak sama. So dalam konteks solat, pahala solat awal dan solat lewat pun lain.
4) Try paksa diri solat awal waktu selama beberapa minggu, inshaallah lepastu dah tak rasa berat dah sebab dah jadi biasa. Serious, yang jadi berat sangat tu sebab kita terlalu manjakan nafsu dan ikut pujukan syaitan suruh lewatkan solat. So, kita kena paksa diri lawan semua tu, inshaallah lama lama akan jadi ikhlas.
5) Solat adalah perkara pertama yang akan dihisab nanti, means that solat adalah yang paling utama diantara semua ibadah lain. Penting sangat la solat tu. So kita kena usaha nak bagi yang ni perfect. Kalau solat pun cincai, apa cerita.
6) Cari punca lewat dan cari penyelesaian. Untuk solat Subuh, punca lewat solat adalah sebab susah nak jaga kan? Susah nak jaga sebab apa? Sebab ngantok. Ngantok pulak sebab tidoq lewat. So kena usaha untuk tidoq awal. Ngerti? Cari punca kenapa lewat dan pikir cara atasi. Kalau sebab lain, kita just pikir cuba kalau aku tak solat sekarang jugak, then Izrael mai tercangak sebelah aku apa pun tak boleh buat dah time tu.
7) Set alarm banyak banyak dan install azan dalam henpon. Bunyi azan ja teruih p solat jgn tangguh2 dah.

* kalau ada lg nak tmbah bleh tulis kt komen bawah na..sama2 la kita perbaiki diri. Sila kan share

BERMINAT DGN LUKISAN TANGAN HASIL KARYA ORIGINAL DARI KAMI BOLEH HUBUNGI 0192804788

1 comments:

Jam Azan said...

Salah satu kaedah moden untuk solat di awal waktu adalah menggunakan jam azan digital jenama PROMAS . Jam ini berfungsi automatik dengan melaungkan azan bila tiba masuk waktu solat. Sebelum masuk waktu, ada bacaan alquran 10 minit sebelum azan. Zikir pendek setiap jam juga ada. Jam ini bukan sahaja membantu untuk solat di awal waktu , malah dapat mendidik anak-anak dengan gaya hidup ISLAM 24 jam. Anak-anak secara tidak langsung dapat menghafal ayat-ayat alquran yang dialunkan jam. Bayangkan, hari-hari anak mendengar laungan azan, mengaji dan zikir , sudah tentu dengan izin ALLAH anak-anak lebih dekat dan minat dengan agama. Sekiranya pembaca blog ini berminat mendapatkan jam azan, boleh dapatkannya di laman web www.JamAzan.com

Post a Comment

 

LK

Berminat dengan hasil lukisan tangan?
Nak ceriakan rumah dengan lukisan abstrak
tapi nak ada kalimah suci sekali?
Di sini, LK merealisasikan impian anda
untuk memiliki lukisan kaligrafi sebagai
hiasan di rumah mahupun di pejabat,
juga sebagai hadiah buat yang tersayang.
Tempahan secara online, dan penghantaran
terus kepada anda melalui
kurier – Cash On Delivery (COD).
Tempahlah sekarang!!!
Harga pasti memuaskan setanding dengan kualiti yg kami berikan.

Translate here!

LK Blog's views

LK Archive